Hjälpsidor för ServIT eHelpdesk


Hjälp

Översikt

Att komma igång

Kontaktytor
-Telefonkö
-Chatt
-E-post
-Kontaktformulär
-SMS
-Facebook
-Twitter

Tjänster
-Ärendehantering
-Kundregister (CRM)
-Svarstjänst
-Telemarketing (TM)
-IP-telefoni (SIP)

Övriga funktioner
-Datalagring
-Policy IP-telefoni
-Ärendehantering PRO
-Statistik
-Rapporter
-Sevicenivå SLA
-Wallboard
-Screen pop-up
-Kalender
-Inloggning Callcenter
-Ljudfiler
-Nöjd Kund Mätningar
-Integration, egen hemsida
-Nummerplan
-Svarsställe
-Callcenter PRO
-Klassificering
-Egen högermeny
-Sparade sökningar
-Filtrering ärenden
-Köa ärenden

Manualer

Versioner

Vanliga frågor (FAQ)

Villkor (TOS)
Första Föregående Nästa Sista

Chatt - CallCenter

Chatt

Översikt

Ni kan ta emot kunder via chatt i realtid. Handläggare bemannar er chatt via Windows-klienten och tar emot en eller flera chatt konversationer samtidigt.

Se en sida med lite enkla exempel på integration av chatt här.

Förberedelser

För att kunna ta emot chatt behöver ni göra följande:
1. Installera PC klienten för Windows. Detta för att bemanna köer och chatta med kunder i realtid.
2. Se till att klistra in kod (se exempel i kontrollpanelen) på er egen hemsida där era kunder ska kunna starta en chatt med er. Koden gör att en Chatt-knapp visas under chattens öppettider (se kalender). När det är stängt visas en text om att chatten är stängd.

Inställningar

För chatt kan ni göra följande inställningar:
  • Ange hur många aktiva chattsessioner en handläggare kan ha samtidigt (se kontrollpanelen).
  • Bestäm standardtexter som visas för kunden i chatten. Ni kan t.ex. ge välkomst- och köbesked med länkar till information på hemsida.

I sin Windows-klienten kan man även ställa in sitt namn som visas för kunden och några färdiga fraser som man kan välja i chatten. Dessa finns under "Alternativ", "Avancerat", fliken "Chatt" i klienten.

Ni kan även specificera vad kunden måste fylla i innan chatten startar (t.ex. namn och kundnummer). Ni anger vilka fält som skall ingå och vilka fält som är obligatoriska att fylla i. Sedan kan ni även skräddarsy utseendet (font, färg etc) via en egen css-fil.

Avancerat anrop (låsta fält)

Ni kan skicka med data till chattformuläret från ert system. T.ex. om ni redan vet namn eller e-postadress på besökaren. Detta gör ni genom att lägga till parametrar i iframe-anropet. Ni kan även välja att låsa vissa fält så att användaren inte kan skriva något annat än det ni skickar med.

Exempel i php som skickar med namn och e-postadress:

Snabbstart

Chatten startas normalt i ett nytt fönster där kunden kan ange värden som förmedlas till handläggaren. Man kan även låta chatten starta direkt, utan att passera formuläret, genom att låta kunden fylla i värden från början.

Två möjligheter finns, dessa styrs genom en extra parameter i URL:en för iframe som heter quick. I båda fallen måste man manuellt justera värden för height och width i koden för iframe så att formuläret visas på ett bra sätt.

quick=1:
Kontroll sker av inmatade värden i formuläret. Om allt är OK startas chattfönstret som ett popup fönster. Observera att kunden i detta läge måste godkänna start av popup fönster i sin webbläsare!

quick=2:
Ingen kontroll sker av inmatade värden i formuläret. Start sker omedelbart och kunden behöver normalt inte godkänna start av popup fönster!

Exempel:
https://ehelpdesk.servit.seifrchat.php?id=XXCHAT&sysid=XX&hash=11111111111111111111111111111111&quick=2

Kontroll av bemanning

När iframe visas kontrolleras att chatten är öppen och att någon finns inloggad (annars visas stängt-besked).

Genom att lägga till en parameter i URL:en för iframe som heter q2 kan kontroll av inloggade handläggare ske mot annan svarsgrupp än själva könamnet.
Om värde på q2 sätts till 'NN' så sker ingen kontroll av inloggade handläggare (endast kontroll mot kalender).
Exempel:
https://ehelpdesk.servit.seifrchat.php?id=XXCHAT&sysid=XX&hash=11111111111111111111111111111111&q2=XXCH2

Teknik

Kunden måste ha javascript aktiverat i sin webbläsare för att kunna köra chatten. Kunden måste också tillåta pop-up fönster från er hemsida för att starta chatt-fönstret.

Ni måste tillåta kommunikation ut från ert nätverk till vår server 'ehelpdesk.servit.se' på 9710 över TCP.


Utskriftsvänlig version
Utskriftsvänlig version (alla sidor)